Ajokorttiluokka A (Moottoripyöräkortti)

Moottoripyörän ajamiseen tarvitset A1-, A2- tai A-luokan ajo-oikeuden moottoripyörän koosta riippuen. Kevytmoottoripyörän ajokortista (A1) voit lukea lisää täältä.

Tietoa kurssista

A2 ajokortti

A2-kortin ikäraja moottoripyöräkortin aloittamiseksi on 18 vuotta. Luokkaan kuuluvat moottoripyörät, joiden enimmäisteho on 35 kW, teho/painosuhde enintään 0,2 kW/kg ja joita ei ole muunnettu ajoneuvosta, jonka teho on yli kaksi kertaa suurempi.

Tutkinto: teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe liikenteessä

A ajokortti

A-kortin ikäraja on 24 vuotta. Luokkaan kuuluvat kaikki moottoripyörät niihin kytkettyine hinattavine ajoneuvoineen sekä kolmipyörät, joissa on kolme symmetrisesti sijoitettua pyörää ja joiden teho ylittää 15 kW.

Tutkinto: teoriakoe, käsittelykoe ja ajokoe liikenteessä

A-ajokorttiluokan korotus

A1-kortin haltija voi korottaa korttinsa A2-luokkaan kun A1-ajo-oikeus on ollut voimassa 2 vuotta ja hän on täyttänyt 18 vuotta. Korttikorotus vaatii 2 tuntia teoriaopetusta ja 5 tuntia ajo-opetusta. Kortin korotus ei vaadi tutkintoa, mutta opetustodistus on esitettävä poliisille moottoripyöräkorttia varten.

A2-kortin haltija voi korottaa ajokortin A-luokkaan kun A2-ajo-oikeus on ollut voimassa 2 vuotta ja hän on täyttänyt 20 vuotta. Korttikorotus vaatii 2 tuntia teoria-opetusta ja 5 tuntia ajo-opetusta. Kortin korotus ei vaadi tutkintoa, mutta opetustodistus on esitettävä poliisille. Kaksi vuotta aikaisemmin saadun A1-luokan ajo-oikeus voidaan korottaa A2-luokkaan tai A2-luokan ajo-oikeus A-luokkaan.

Kuljettajaopetusta vaaditaan 7 tuntia. Niistä 2 tuntia on oltava teoriaopetusta ja 5 tuntia ajo-opetusta. Ajo-opetuksesta vähintään 4 tuntia on oltava ajo-opetusta liikenteessä. Teoriatunnin pituus on 45 minuuttia ja ajotunnin 50 minuuttia.

Moottoripyörän eli A1 tai A-luokan ajokortin suorittamisessa on kolme vaihetta:

1. Ajokorttilupa

Jotta voit hankkia moottoripyörän ajokortin, tarvitset erityisen ajokorttiluvan, joka voidaan myöntää aikaisintaan vuotta ennen kun täytät korttiin vaadittavan iän. Lupa on voimassa kolme vuotta. Ajokorttilupa tarvitaan, jotta voit suorittaa kuljettajatutkinnon. Suosittelemme sen hakemista hyvissä ajoin, kysy meiltä lisäohjeita

2. Ajokoulu

Tämä osio järjestyy parhaiten ottamalla yhteyttä Lassen Autokouluun! Moottoripyörän kuljettajaopetukseen sisältyy vähintään 5 tuntia opetusta. Lisäksi sinun pitää käydä 4 tunnin Ensimmäisen ajokortin suorittajan koulutus (EAS), ellei sinulla ole jo jonkun muun moottoriajoneuvon, esim. traktorin tai mopon ajokorttia.

3. Kuljettajantutkinto

Kuljettajantutkinto sisältää teoria- ja ajokokeen. Sen tarkoituksena on varmistaa, että hallitset kaikki ajokoulutuksessa oppimasi asiat ja pystyt soveltamaan niitä liikenteessä eri tilanteissa.

Kaikkien autokoulujemme yhteystiedot

Lassen Autokoulu Oy

Tallinnanaukio 1 B

Ajokorttiluokat:
AM120(mopo), A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D.

Lassen Autokoulu Oy

Kontulankaari 1 a 34
00940 Helsinki / Kontula
Avoinna sopimuksen mukaan.

Ajokorttiluokat:
AM120(mopo), A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D.

Autokoulu Siltala Oy

Autokoulu Masa Oy