Ajokorttiluokka AM 120 (mopokortti)

Mopolla ajamiseen tarvitset AM 120 -ajokortin. Voit hankkia sen aikaisintaan 15-vuotiaana. Mopolla saat ajella myös isompien kulkupelien, esimerkiksi B-luokan eli henkilöauton ajokortilla. (Mopoautolla ajamiseen tarvitaan AM 121 -ajokortti.)

Tietoa kurssista

Mopokortin ikäraja on 15-vuotta koskien liikenneopetusta.

Koulutuksen rakenne:

AM 120-luokan (mopokortti) koulutus muodostuu tietopuolisesta opetuksesta ja henkilökohtaisesta ajoharjoittelusta.

Meillä kurssi sisältää:

• Tietopuolisen opetuksen kokonaismäärä on vähintään 4 oppituntia.
  • Mopokortin koulutukseen kuuluu henkilökohtaista ajo-opetusta vähintään 2 ajotuntia, joista vähintään tunti on käsittelyharjoituksia ja vähintään tuntia on ajo-opetusta liikenteessä.
  • Ajotunnin pituus on 50 minuuttia.

Mopon eli AM/120-luokan ajokortin suorittamisessa on kolme vaihetta:

1. Ajokorttilupa

Jotta voit hankkia mopokortin, tarvitset erityisen ajokorttiluvan, jota voit hakea aikaisintaan 14-vuoden ikäisenä. Lupa on voimassa kolme vuotta. Ajokorttilupa tarvitaan, jotta voit suorittaa kuljettajatutkinnon. Suosittelemme sen hakemista hyvissä ajoin, kysy meiltä lisäohjeita. Voit aloittaa seuraavan vaiheen eli ajokoulun ennen luvan hakemista, ks. seuraava vaihe.

2. Ajokoulu

Tämä osio järjestyy parhaiten ottamalla yhteyttä Lassen Autokouluun! Voit aloittaa koulun vaikka sinulla ei olisi vielä ajokorttilupaa, kunhan olet jo täyttänyt 15 vuotta.

3. Kuljettajantutkinto

Kuljettajantutkinto sisältää teoria- ja ajokokeen. Sen tarkoituksena on varmistaa, että hallitset kaikki ajokoulutuksessa oppimasi asiat ja pystyt soveltamaan niitä liikenteessä eri tilanteissa.

Mopolla ajamisen varusteet

Mopolla ajettaessa on aina käytettävä tieliikennekäyttöön hyväksyttyä suojakypärää sekä suojaavaa vaatetusta! Jos kypärässä ei ole visiiriä, ajaessa on käytettävä suojalaseja. Näitä varusteita on käytettävä myös kuljettajatutkinnon käsittelyosuudessa.

Kaikkien autokoulujemme yhteystiedot

Lassen Autokoulu Oy

Tallinnanaukio 1 B
00930 Helsinki

Ajokorttiluokat:
AM120(mopo), A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D.

Lassen Autokoulu Oy

Kontulankaari 1 a 34
00940 Helsinki / Kontula
Avoinna sopimuksen mukaan.

Ajokorttiluokat:
AM120(mopo), A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D.

Autokoulu Siltala Oy

Autokoulu Masa Oy