Ajokorttiluokka B (Henkilöautokortti)

Henkilöautolla ajamiseen tarvitset B-luokan ajokortin. Voit saada sen aikaisintaan 18-vuotiaana. B-luokan ajokortilla voi kuljettaa ajoneuvoa, jonka massa on enintään 3500 kg ja johon on kytketty maksimissaan 750 kg painava perävaunu. Tällöin yhdistelmän kokonaismassa voi olla korkeintaan 4250 kg. B-kortilla kuljetettavaan ajoneuvoon voidaan kytkeä painavampikin perävaunu kuin 750 kg, kunhan yhdistelmän kokonaismassa on enintään 3500 kg. B-kortilla saat ajaa myös mopoa.

Tietoa kurssista

Ikäraja B-luokan eli henkilöauton ajokortin koulutuksen aloittamiseksi on 16 vuotta.

Koulutuksen rakenne:

B-luokan (henkilöauton ajokortti) koulutus muodostuu tietopuolisesta opetuksesta ja henkilökohtaisesta ajoharjoittelusta.

Tutkintoon pääsyn edellytyksenä olevat vähimmäisopetusmäärät:

• Perusvaihe sisältää autokoulussa vähintään 4 oppituntia à 45 min. ja vähintään 10 ajotuntia 50 min.
  • Riskientunnistamiskoulutus 4 + 4

Henkilöauton eli B-luokan ajokortin suorittamisessa on kolme vaihetta:

1. Ajokorttilupa

Jotta voit hankkia ajokortin, tarvitset erityisen ajokorttiluvan, jota voit hakea aikaisintaan 16-vuoden ikäisenä. Lupa on voimassa kolme vuotta. Ajokorttilupa tarvitaan, jotta voit suorittaa kuljettajatutkinnon. Suosittelemme sen hakemista hyvissä ajoin, kysy meiltä lisäohjeita. Voit aloittaa seuraavan vaiheen eli ajokoulun ennen luvan hakemista, ks. seuraava vaihe.

2. Ajokoulu

Tämä osio järjestyy parhaiten ottamalla yhteyttä Lassen Autokouluun! Voit aloittaa kurssin jo hyvissä ajoin ennen kuin täytät 18 vuotta.

3. Kuljettajantutkinto

Kuljettajantutkinto sisältää teoria- ja ajokokeen. Niiden tarkoituksena on varmistaa, että hallitset kaikki ajokoulutuksessa oppimasi asiat ja pystyt soveltamaan niitä liikenteessä eri tilanteissa.

Kaikkien autokoulujemme yhteystiedot

Lassen Autokoulu Oy

Tallinnanaukio 1 B
00930 Helsinki

Ajokorttiluokat:
AM120(mopo), A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D.

Lassen Autokoulu Oy

Kontulankaari 1 a 34
00940 Helsinki / Kontula
Avoinna sopimuksen mukaan.

Ajokorttiluokat:
AM120(mopo), A1, A2, A, B, BE, C1, C1E, C, CE, D1, D1E, D.

Autokoulu Siltala Oy

Autokoulu Masa Oy